Motion till Kyrkomötet
Kontraktsvisa datornätverk

Mot 2005:36

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att utarbeta rekommendationer för att införa kontraktsvisa datornätverk.

Motivering

Idag är Svenska kyrkans församlingar data- och internetberoende. Detta beror mycket på att kyrkobokföringen idag sköts via Internet. Det här innebär stora kostnader för de lokala församlingarna som måste skapa egna nätverk och ha egna dataansvariga.

Det borde vara ekonomiskt fördelaktigt samt tekniskt och praktiskt bättre att forma datanätverk för hela kontrakt istället för enskilda församlingar eller pastorat. Det skulle innebära att det endast behövs en dataansvarig för hela kontraktet som kan ta hand om dataproblem, utbildning, hemsidor m.m. för varje församling i hela kontraktet. Man skulle helt enkelt ha en stor centraldator per kontrakt som samtliga församlingar är kopplade till. Allt dataarbete samt kyrkobokföring sköts genom denna dator. De som arbetar i sina respektive församlingar förändras inte, endast nätverket och datakapaciteten. Kort sagt, istället för att ha sin hårddisk på plats under bordet finns den i en central dator. Allt arbete blir detsamma, det är dataproblemen och datalösningarna samt uppgraderingar av dataprogram och hårdvara som blir mycket effektivare, snabbare och enklare. En person tar hand om det per kontrakt istället för en eller flera per pastorat. Ett exempel på hur det går att göra är kontraktet i Södra Öland.

Men Svenska kyrkan är inget företag som genom enkla beslut kan införa en sån här modell. Därför är det inte möjligt för rikskyrkan att besluta om ett införande av detta kontraktsvisa nätverk. Varje församling i kontrakten måste besluta och komma överens om gemensamma lösningar.

Det vi kan göra från rikskyrkan är att ge Kyrkostyrelsen uppdrag att utforma rekommendationer och exempel på hur man kan göra för att bilda kontraktsvisa nätverk.

Träslövsläge den 29 juni 2005

Karl-Gunnar Svensson